Luk Lemmens

Provinciaal Gedeputeerde

Eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen Luk Lemmens zag op 8 september 1956 het levenslicht in Wilrijk, zijn thuis tot hij in 2021 naar ‘t stad verhuisde. Luk kent onze mooie havenstad als geen ander, en alle wegen in zijn leven leiden er dan ook naartoe.

Zo ligt in Antwerpen de kiem van Luks politieke engagement, waar hij opkwam voor de Volksunie, later N-VA. Hij was onder meer districtsraadslid in Wilrijk (1984-1995 en 2018-2021), alsook gemeenteraadslid (1998-2006) en vicevoorzitter OCMW (2007-2012) van de stad Antwerpen. In 2012 werd hij eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen waar hij bevoegd is voor Ruimtelijke ordening, Omgevingsvergunningen en –beroepen, Mobiliteit, Onderwijs, Erfgoed, Erediensten, het Sportpaleis, Havenwereld en de Provinciale kunstcollectie. Na de interne staatshervorming van 2018 bouwde hij de provincie mee uit tot een performant overheidsniveau die, als ondersteunende partner voor zowel de lokale besturen als Vlaanderen, werk maakt van (Vlaamse) beleidsthema’s die de lokale overheden overstijgen maar door zijn nabijheid de lokale belangen toch weet te bewaken en behartigen.

Investeren in een duurzame toekomst is de rode draad binnen Luks beleid. Gaande van ruimtelijke orde, mobiliteit of onderwijs, de investeringen van nu moeten bijdragen aan een sterk, veerkrachtig en welvarend Vlaanderen van morgen. Speerpunten in zijn beleid zijn onder andere de aanleg van een uitgebreid netwerk van fietsostrades in de provincie, maar ook sterk investeren in een innovatief Provinciaal Onderwijs met BSO- en TSO-richtingen afgestemd op de noden van arbeidsmarkt.

Luk Lemmens heeft ook een groot hart voor cultuur, waar hij tot de afslanking van de provincie in 2018 bevoegd voor was. Maar zijn expertise in het museale landschap reikt veel verder en heeft hem geleid tot het voorzitterschap van de raad van bestuur van het KMSKA (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen), waar hij de heropening van het schoonste museum van Antwerpen en Vlaanderen mee in goede banen leidde en richting geeft aan de programmering,. Zijn liefde voor het museum is zo groot dat hij ervoor naar ’t Zuid verhuisde.

Daarnaast kan Luk ook bogen op een eerdere ruime bestuurservaring als voorzitter van De Museumstichting (Mode-, Fotomuseum en DIVA; tot 2020) en bestuurder van Antwerpen Kunstenstad. Ook is hij voorzitter van Monumentenwacht, Het Orgel in Vlaanderen en bestuurder bij deSingel en het Antwerp Symphony Orchestra.