Kipdorpbrug vanaf maandag 12 mei afgesloten voor het verkeer

Op 8 mei 2014

Op maandag 12 mei start de volgende fase in de voorbereidende werken voor de aanleg van het Operaplein. In opdracht van de nutsmaatschappijen worden  vier nutskokers dwars onder de Kipdorpbrug gelegd. De Kipdorpbrug zal daarom afgesloten zijn voor autoverkeer tussen 12 en 19 mei. De aanpalende straten zullen om veiligheidsredenen enkel toegankelijk zijn voor bewoners, leveranciers en hulpdiensten. Om de stad in en uit te rijden wordt er voorzien in omleidingen. Trams 10 en 11 blijven wel rijden.

De voorbije weken werden er nieuwe nutsleidingen gelegd onder de rijbaan van de Kipdorpvest. Tussen 12 en 19 mei worden deze leidingen verder doorgetrokken onder de Kipdorpbrug. Daardoor wordt de Kipdorpbrug afgesloten voor alle autoverkeer. 

De trams 10 en 11 blijven wel rijden. Omdat de vier nutskokers ook onder de tramsporen door moeten, doet de aannemer  deze boringen ‘s nachts, op het moment dat er geen trams rijden. Per nacht boort de aannemer één koker. Overdag worden de nutsleidingen door de kokers getrokken.

Omleidingen voor het verkeer
Het autoverkeer dat de stad wil inrijden, kan via de ventweg van de Italiëlei langs de Korte Winkelstraat, Lange Sint-Annastraat en vervolgens de  Sint-Jacobsmarkt de wijk inrijden. Verkeer vanop de middenbaan van de Italiëlei rijdt via de Bourlastraat, Leopoldstraat, Huidevettersstraat naar de Meirbrug.

De wijk verlaten kan via de Sint-Jacobsmarkt, Prinsesstraat, Grote en Kleine Kauwenberg naar de Paardenmarkt.

Ook de aanpalende straten, zoals de Kipdorpvest, de Molenbergstraat en de Jezusstraat, zijn om veiligheidsredenen afgesloten ter hoogte van de Kipdorpbrug.  Deze straten worden tijdelijk enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer: bewoners, leveranciers en hulpdiensten. Voor hen is er tweerichtingsverkeer met een keerplek vlak voor de Kipdorpbrug. Parkeren in de Kipdorpvest en de Molenbergstraat blijft wel mogelijk.

Vrachtwagens +3.5 ton kunnen tijdens de geldende venstertijden (tussen 19 uur en 11 uur) laden en lossen via de Meir, Leysstraat en Jezusstraat of via de ventweg van de Frankrijklei.

Voorbereidende werken aanleg Operaplein
Over een klein jaar starten de heraanleg van de Noorderleien en de aanleg van het Operaplein. Om de ondergrondse tunnels  en de parking onder de Frankrijklei te kunnen graven, moeten eerst alle nutsleidingen die nu onder de Leien lopen, worden verlegd. Het alternatief tracé voor de nutsbundels op de huidige Leien loopt deels via de  Van Cuyckstraat, Kipdorpvest, Teniersplaats, Kipdorpbrug, Molenbergstraat, Korte Winkelstraat, Rodestraat en de Paardenmarkt en deels via de Van Ertbornstraat, Gemeentestraat en Van Stralenstraat.

De nutswerken startten midden februari en worden gefaseerd aangepakt. Ze duren tot eind 2014.

Meer informatie
De site www.noorderlijn.be biedt de meest recente informatie over de werken en de bijbehorende omleidingen. Via deze site kunnen geïnteresseerden zich ook inschrijven op de e-nieuwsbrief en zo op de hoogte blijven van elke nieuwe stap.

Handelaars en ondernemers kunnen terecht op www.ondernemeninantwerpen.be

Begin 2015 starten de werken aan de Noorderlijn. Vlaanderen en de stad Antwerpen investeren in een autoluw en aantrekkelijk Operaplein en in 9 km nieuw tramnet. Hierdoor wordt het noorden van Antwerpen in verschillende fasen bereikbaar met de tram. Tegelijk wordt een aantal belangrijke verkeersassen op een leesbare en verkeersveilige manier heraangelegd voor alle weggebruikers. Zo krijgt de stad er een aantal aangename plekken bij.

Het Noorderlijnproject is een belangrijke bouwsteen van het Masterplan 2020. Dit plan van de Vlaamse Regering wil:

  • de bereikbaarheid van de stad en de haven veilig stellen voor alle vervoersmiddelen
  • de verkeersveiligheid van alle weggebruikers verbeteren
  • de leefbaarheid voor de Antwerpenaars garanderen.

Om de Noorderlijn te realiseren, werken de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Antwerpen nauw samen. 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is