Schepen Koen Kennis grijpt in: deelstep krijgt restricties zoals een no-go zone en snelheidsbeperking

Op 15 februari 2022, over deze onderwerpen: District Antwerpen

Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) wil nog voor de zomer zones afbakenen in de stad waar het onmogelijk wordt gemaakt om met deelsteps te rijden of te parkeren.

Het gaat onder meer om de omgeving van het Centraal Station, natuurdomeinen en begraafplaatsen. Deelsteps vallen daar binnenkort automatisch stil als ze de zone binnenrijden. “We kunnen de deelsteps volgen via gps en zo kunnen we ze ook sturen”, zegt Koen Kennis. “We overleggen met de aanbieders om te kijken welke andere zones hier nog voor in aanmerking kunnen komen.”

Er worden ook zones afgebakend waar het parkeren (of achterlaten) van de deelsteps onmogelijk wordt gemaakt: begraafplaatsen, natuurgebieden, sportterreinen en speeltuinen, bruggen over de Ring en de randgebieden van de Ring. “Als je die step dan toch zou achterlaten, zal de gebruiker niet kunnen uitloggen en blijft hij dus betalen”, legt Kennis uit. “Vergelijk het met een Velo die je niet in het daarvoor bestemde station plaatst.”

Ook de snelheid zal worden beperkt in voetgangerszones. zoals op de Meir en andere winkelstraten. “De deelsteps zijn begrensd op een maximumsnelheid van 20 km/u, maar als je bijvoorbeeld de Meir oprijdt, zal je maar 8 km/u kunnen rijden.”

Wellicht komen er nog zones bij waar de beperkingen zullen gelden. Dat wordt nu nog verder onderzocht. De stad werkt ook aan een meldingssysteem waar burgers hinderlijk gestalde deelsteps kunnen melden. “Die meldingen zouden automatisch bij de aanbieders moeten terechtkomen, die de steps dan binnen de 24 uur zullen verwijderen”, zegt Kennis.

(bron: artikel GVA.be online gepubliceerd op 14.02 met link naar ATV-reportage)