Geen meerderheid meer in het district Antwerpen?

Op 11 mei 2016
Paul Cordy

Omdat een districtsraadslid van Groen beslist heeft als onafhankelijke te zetelen, beschikt de coalitie N-VA-Groen-Open VLD in het district niet langer over een formele meerderheid. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het district nu onbestuurbaar is geworden of dat er moet gekeken worden naar een mogelijke verruiming van de huidige coalitie.

Even terug naar het begin. Op 1 januari 2013 ging de huidige coalitie onder voorzitterschap van Zuhal Demir van start. Op een totaal van 33 zetels in de districtsraad steunde de coalitie op een krappe maar vrij hechte meerderheid van negen N-VA’ers, vijf Groene raadsleden en de driekoppige fractie van  Open VLD. Van bij de aanvang waren reeds een aantal schepenwissels ingepland. Begin 2015 volgde bij Open VLD Samuel Markowitz Willem-Frederik Schiltz op, en in 2016 zou bij Groen Tom Van den Borne opgevolgd worden door Imade Anouri. Onvoorzien nam eind 2015 ook Zuhal Demir ontslag en volgde ik haar op.

Onafhankelijke

Anouri werd in 2014 verkozen tot Vlaamse parlementslid waardoor hij omwille van de interne regels bij Groen niet langer in aanmerking kwam om Van den Borne op te volgen. Groen besliste daarop om deze op post te laten en hem de hele legislatuur te laten uitdoen. Anouri nam echter ook ontslag als raadslid. In de raad werd hij opgevolgd door Morad Ramachi. Ramachi stond als onafhankelijke op de lijst bij Groen, maar maakte wel deel uit van de Groen-fractie in de raad. Hij hield ook nogal aan zijn positie als onafhankelijke wat er af en toe bij stemmingen toe leidde dat hij niet meestemde met de Groen-fractie.

Geen meerderheid meer

Gaandeweg ontstonden er een aantal interne meningsverschillen tussen Ramachi en de rest van de fractie. Die leidden tot zijn beslissing om vanaf mei 2016 als onafhankelijk raadslid te gaan zetelen.

Strikt genomen betekent die beslissing dat de coalitie niet langer over een meerderheid van 17 zetels beschikt. Maar dat hoeft niet tot de onbestuurbaarheid van het district te leiden, waarbij bijvoorbeeld een begroting niet zo kunnen worden goedgekeurd. Ramachi heeft immers toegezegd om bij dergelijke cruciale stemmingen de meerderheid niet in problemen te brengen. In ruil daarvoor blijft de meerderheid ook bereid om eventuele voorstellen van hem die binnen het bestuursakkoord passen mee te steunen en goed te keuren. Naast Ramachi zetelt er overigens nog een ander onafhankelijk raadslid in de raad die zich ook constructief wil opstellen ten opzichte van het bestuur en die ook het district niet onbestuurbaar wil maken.

Ongemakkelijk

We zullen niet ontkennen dat de huidige situatie voor de zetelende coalitie op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk is. Als N-VA betreuren we het ook dat interne fricties binnen een fractie tot gevolg moeten hebben dat het werk van de zetelende coalitie bemoeilijkt wordt. We zullen stemming per stemming moeten kijken of er een meerderheid haalbaar is – maar in feite verschilt dat niet zoveel van de toestand waarbij een lid van één enkele fractie zich geregeld als onafhankelijke gedroeg. De sfeer tussen de coalitiepartners is echter heel goed en de wil om het gezamenlijk bestuursproject tot een goed einde te brengen is groot. We rekenen er op dat we ook binnen de raad voor dit project voldoende steun zullen vinden.

Paul Cordy

Districtsvoorzitter