Een groot park aan het Harmoniegebouw

Op 1 december 2023, over deze onderwerpen: District Antwerpen, Openbaar domein

Als je het Harmoniepark bezoekt, is het je ongetwijfeld al opgevallen. Samen met het Albertpark en het park rond het provinciehuis heb je een mooie groene zone midden in de dichtbevolkte, omliggende wijken.

Verkeersknooppunt
Alleen is het door het drukke verkeer moeilijk om van het ene park naar het andere te stappen. Dat verkeer verloopt ook vaak stroef. Auto’s raken maar beperkt vooruit en moeten vaak omrijden om hun bestemming te bereiken. De onlogische fietsroutes zorgen er enkel voor dat fietsers onnodig omrijden. Bovendien heeft één van de drukste overstappunten voor trams en bussen amper ruimte op de perrons om de vele passagiers te laten in- en uitstappen.

Tijd om te verbeteren
Districtsburgemeester Paul Cordy en de meerderheid in de districtsraad besloten om samen met de stad en de andere betrokken partijen - district Berchem, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer - rond de tafel te gaan zitten. We werken enkele plannen uit zodat we de komende jaren het hele gebied beter kunnen organiseren. Zo willen we de doorstroming van auto’s en fietsers verbeteren, tram- en busreizigers meer ruimte geven en vooral: de drie parken beter met elkaar verbinden. Dan kunnen wandelaars en buurtbewoners op een veilige en comfortabele manier de parken bereiken en van buurt naar buurt wandelen.

Paul Cordy, bevoegd voor publieke domein & mobiliteit, burgerlijke stand