District organiseert derde editie burgerbegroting

Op 10 juni 2016
Paul Cordy

Al voor de derde keer organiseert het district Antwerpen de burgerbegroting. Het districtscollege onder leiding van N-VA stelt tien procent van het budget, ongeveer 1,1 miljoen euro, ter beschikking voor de burgers. Ze beslissen zelf waaraan het geld besteed dient te worden en kunnen zelf projecten indienen en mee helpen realiseren. Iedere inwoner van het district kan deelnemen en mee beslissen.

De burgerbegroting is ontstaan uit de behoefte om burgers dichter bij het beleid te betrekken. We wilden daarnaast als districtsbestuur ook de bestaande subsidiestromen richting de traditionele, vaak nog zuilgebonden, organisaties doorbreken. Daarmee plaatsen we de burger terug centraal in het beleid.

Waren de eerste edities nog vrij experimenteel, dan loopt de hele operatie vandaag heel vlot. In een eerste fase kiezen burgers in een aantal rondetafelgesprekken de thema’s uit waaraan geld kan toegekend worden. Die thema’s omvatten alle bevoegdheden van het district. Burgers kunnen dus kiezen om jeugdwerking te ondersteunen, straten weer in orde te brengen, culturele projecten op poten te zetten, meer groen in de straten te brengen, senioren te ondersteunen, lokale winkelwijken te stimuleren… Met meer dan 90 thema’s waaruit men bij consensus kon kiezen was het vaak een hele taak voor de deelnemers om een aantal thema’s aan te duiden. Het was voor velen ook leerrijk, omdat ze daardoor nogal wat inzicht kregen in de werking van een lokaal bestuur.

In een volgende fase werden de middelen verdeeld over de verschillende thema’s. Daarbij kon je dit jaar merken dat de burgers niet enkel voor de eigen directe noden kozen, maar ook wat verder durfden kijken. De opvallende winnaar dit jaar was het thema “ondersteuning van huiswerkbegeleiding”. Er werd bewust gekozen om jongeren op een zinvolle manier kansen in eigen handen te laten nemen door hun studiesucces te ondersteunen. Ook steun voor het jeugdwerk, senioren de mogelijkheid geven om langer thuis te wonen en een beter onderhouden openbaar domein scoorden hoog. Opvallend is dat de burgers daarmee expliciet een groot deel van ons bestuursakkoord ondersteunen.

Momenteel loopt de derde fase. Tot eind juni kunnen burgers projecten indienen die aansluiten bij de gekozen thema’s. Is er op die thema’s niet voldoende geld voorzien, dan zal er op een burgerforum in het najaar gestemd worden over de ingediende projecten. Is er nog geld over op een thema, dan moet het college zelf projecten uitwerken om dit geld binnen dat specifieke thema te besteden. Het college verbindt zich er toe om binnen het jaar of, bij grotere projecten, binnen de twee jaar alles uitgevoerd te hebben. Ondertussen kan je in het straatbeeld al de projecten van de vorige jaren zien verschijnen.

Aan de eerste editie namen een kleine 400 mensen deel, het jaar daarop was dit aantal al verdubbeld. Ook dit jaar is het aantal deelnemers in stijgende lijn. Hoeveel het er in totaal zullen zijn, kunnen we nog niet zeggen. Deelnemers moeten immers niet aan alle fases deelnemen maar kunnen onderweg inpikken. Maar dat het aantal deelnemers hoger zal zijn dan vorig jaar staat nu al vast. De ambitie van het districtscollege is om tegen het einde van de legislatuur een zeer breed publiek uit alle wijken en met alle soorten achtergronden te laten deelnemen. Woon je in het district Antwerpen? Hou dan vanaf februari de startdatum in het oog en kom zeker meedoen. Dit districtsbestuur heeft je nodig!