District droomt van wielerpiste, wandellus en water in Stadspark

Op 17 december 2018

Antwerpen krijgt komende bestuursperiode dezelfde partijen aan het roer: N-VA, Groen en Open Vld. Naast Paul Cordy, Tom Van den Borne en Samuel Markowitz verschijnen twee frisse, jonge gezichten. Charlie Van Leuffel (29) wordt districtsschepen voor N-VA en Femke Meeusen (27) voor Groen. Opvallende plannen in het bestuursakkoord? Een wielerpiste, een fiets- en wandelvriendelijke stadslus en water in het Stadspark.

Publiek domein: wandel- en fietslus

Die stadslus, waarvoor al plannen in de maak zijn, loopt van de Franklin Rooseveltplaats naar het hart van de stad, over de Lange Nieuwstraat, de Korte Nieuwstraat en de Melkmarkt en gaat dan terug over de Korte Koepoortstraat, de Wolstraat en Kipdorp. “De tram en de auto moeten op hetzelfde rijvak komen, waardoor fietsers en voetgangers meer ruimte hebben”, zegt Paul Cordy. “Het is ook de bedoeling van fietsers een andere optie te geven dan de Meir, want daar kan het erg druk zijn. De Melkmarkt moet eindelijk een berijdbaar wegdek krijgen.”

Sport: openluchtwielerpiste

Qua sport gaat district Antwerpen voor kleinschalige infrastructuur die makkelijk neergepoot kan worden en voor iedereen toegankelijk is. Eén plan klinkt allesbehalve kleinschalig. “We bekijken de mogelijkheid om in Antwerpen een openluchtwielerpiste neer te zetten”, vertelt districtsschepen Charlie Van Leuffel. Er zal gekeken worden naar een combinatie met BMX- en skatefaciliteiten. “We gaan ook initiatieven ondersteunen die mensen aan het sporten krijgen die daar anders niet zo mee bezig zijn, zoals mensen met een beperking, senioren, ex-verslaafden, zij die het financieel moeilijker hebben of jonge ouders.”

Toerisme: Sint-Annastrand

Toerisme is een stadsbevoegdheid, maar toch neemt het district het ook in zijn pakket op. Samuel Markowitz wordt schepen van Toerisme. “We willen ook de wijken buiten het stadscentrum in de kijker zetten. Daarbij spelen we de troeven van elke buurt uit, zoals het Sint-Annastrand op Linkeroever of het specifieke aanbod van de Handelstraat.”

Nutsbedrijven: mee communiceren

Met ‘relatie nutsbedrijven’ krijgt Markowitz nog een volledig nieuwe taak. “Nutsbedrijven als water-link of Eandis moeten vaak dringende ingrepen doen”, verklaart hij. “Het gebeurt dat de bewoners daar niet van op de hoogte zijn, of te laat. Of ze hebben niet goed door dat er iets gecommuniceerd is. Wij willen dus mee doelgerichte communicatie voeren.”

Jeugd: huiswerkbegeleiding

Jeugdwerksubsidiëring verhuist van de stad naar het district. En districtsschepen van Jeugd Tom Van den Borne weet waar hij moet investeren. “Op het Kiel en de Luchtbal is een derde van de bevolking jonger dan 18.” De schepen wil ook huiswerkbegeleiding structureel aanpakken. “Dat thema kwam sterk aan bod in ons project Burgerbegroting, het is duidelijk dat er nood aan is.” Het is de bedoeling senioren aan te zetten om als vrijwilliger daarbij te helpen.

Groen: aanpak Stadspark

De verantwoordelijkheid over het Nachtegalenpark, park Den Brandt, Park Spoor Noord en het Stadspark ligt vanaf januari niet meer bij de stad, maar bij het district. Van den Borne zal een kluif hebben aan het Stadspark. “We willen het in ere herstellen met een erfgoedplan, een verlichtingsplan, nieuw parkmeubilair en een heraanleg van enkele parkwegen. Met water-link en de stad bekijken we hoe we de vijver opnieuw vol water krijgen. Eventueel door regenwater van de daken daarheen te leiden.”

Cultuur: festival op komst

Femke Meeusen wordt als jongste van de vijf districtsschepenen verantwoordelijk voor onder andere cultuur. “We willen een soort festival waarop mensen uit het district kunnen tonen waarmee ze bezig zijn. Op welke manier juist moeten we nog bepalen. Ik denk dat het voor 2020 zal zijn.” Meeusen is ook bevoegd voor Burgerbegroting, het project waarbij Antwerpenaars zelf kunnen bepalen naar waar het geld gaat. Tot nu toe gaat het om 1,1 miljoen euro. “Ik denk dat het budget in de toekomst hoger zal liggen omdat het district meer middelen krijgt.”

GvA, 17-12-2018