De werken aan de Lange Nieuwstraat en omgeving gaan van start.

Op 24 oktober 2022, over deze onderwerpen: 8. Openbare werken

U hebt het ondertussen  zeker al gezien: de voorbereiding voor de heraanleg van de Stadslus is gestart. Wat is de Stadslus? Dat is het hele traject vertrekkend aan Kipdorpbrug via de Lange en Korte Nieuwstraat, de Melkmarkt, de Korte Koepoortstraat, Wolstraat, Wijngaardbrug,  Kipdorp en Sint-Jacobsmarkt. Ook de Apostelstraat wordt mee in het project opgenomen. De heraanleg was meer dan nodig. De straten kregen hun huidige vorm bij de aanleg van de premetro in de jaren zeventig. Buiten wat oplapwerk gebeurde er in de tussentijd niets. De voorbereiding van de werken vroeg wel wat planning omdat zowel tramsporen als riolering als zowat alle nutsleidingen worden vervangen. De beperkte ruimte die we in deze straten hebben, maakte het opmaken van de plannen ook niet altijd gemakkelijk.

De heraanleg laat ons toe een historische vergissing uit het verleden recht te zetten. De rijrichtingen van de Lange Nieuwstraat en de Sint-Jacobsmarkt waren in de jaren zeventig immers verkeerd omgedraaid, waardoor het verkeersknooppunt op de Kipdorpbrug heel eigenaardig in elkaar zat met trams en auto’s die elkaar onnodig moesten kruisen. In de toekomst zal u dus de Sint-Jacobsmarkt inrijden om naar het stadscentrum te gaan en zal u van het centrum naar de leien rijden via de Lange Nieuwstraat. Je rijdt dan alvast minder ingewikkeld over Kipdorpbrug. Beide straten krijgen samen met het Kipdorp enkelrichtingsfietspaden. Zo kunnen fietsers vlotter van en naar het centrum of de universiteitsbuurt te rijden en heeft de fietser ook een alternatief om vlot en veilig van en naar het centrum te rijden wanneer het te druk is op de Meir.

Tussen de Sint-Katelijnevest en de Grote Markt krijgen de straten dan weer een heel ander karakter met een profiel dat vooral op de voetgangers en andere zwakkere weggebruikers is afgestemd. De straten zullen er uitzien zoals bijvoorbeeld op de Suikerrui of de Lange Koepoortstraat. De tram en de sporadische auto’s zullen hier aan een trage snelheid doorheen rijden. De aanleg geeft ons trouwens meteen de mogelijkheid om op het traject verhoogde tramhaltes te voorzien zodat wie slecht te been is vlot op de tram kan opstappen.

Meer info vindt u op de website van het district onder de rubriek openbare werken bij “heraanleg stadslus

Artikel geschreven door Paul Cordy, districtsburgemeester

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is