Congresvoorzitter Koen Kennis inspireert ons allen!

Op 21 januari 2024

Lees hier integraal de inspirerende slotspeech van congresvoorzitter Koen Kennis

"Dames en heren, beste vrienden,

Voor 5de keer sta ik hier voor jullie als voorzitter van het Stadscongres ter voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen. De eerste keer was in 2000, toen nog onder de vlag van VU-ID. Ons congres ging toen door in een van de kleinere zaaltjes van dit gebouw. Onze teksten waren toen korter.

Niet alleen ik sta hier voor de 5de keer ook andere mensen hebben deze tocht meegemaakt. Telkens hebben we met het bestuur en al onze leden de teksten besproken, verbetert en aangepast. Ook nu zijn er weer heel wat vergaderingen vooraf gegaan aan deze dag. Hebben vele mensen meegewerkt aan het schrijven van basisteksten, het indienen van amendementen en het finaliseren van wat er vandaag voorligt. Ik wil jullie daar allemaal voor bedanken, want zonder die medewerking is dit niet mogelijk.

In de eerste plaats wil ik speciaal Maarten Vanderhenst bedanken die als secretaris van de congrescommissie een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in het bijhouden van al die teksten en wijzigingen. Maarten, bedankt!

Daarnaast wil ik ook speciaal alle leden en bestuursleden bedanken die tijdens de werkgroepen en de open ledenvergaderingen die voorafgingen aan dit congres amendementen hebben ingediend en mee geschaafd hebben aan deze tekst. Het waren vele boeiende avonden van politiek werk, in de werkgroepen en in onze districten en ook op de valreep bij ons toekomstig district Borsbeek. Welkom aan de Borsbekenaren, die nu ook de naam Antwerpenaren met trots mogen dragen. Welkom in ons huis, welkom thuis.

Dames en heren, jullie hebben ons gebracht tot waar we vandaag staan. In 2013 konden we als N-VA het stadsbestuur in handen nemen, en dat was nodig. De stad aan de stroom was de stad onder ’t stof. Ze rammelde. Ze piepte. Ze stond stil, met ingesleten machtsstructuren, versleten dienstverlening, overbodige functies die bij het meubilair hoorden. En toen kwam de kracht van verandering. Toegegeven, dat was niet altijd gemakkelijk. De tanker moest gekeerd. Het zelfvertrouwen bevestigd. Tegenwind was er ook, uiteraard.

Trots - Thuis - Toekomst

Maar in 2024 moet zelfs de grootste vijand van de N-VA toegeven; het verschil met de ingeslapen, vergeelde en donkere stad van voorheen is zichtbaar. Alle gekheid op een stokje. In 2013 namen we het bestuur van een stad in handen waar alles stilstond. Moeilijke keuzes waren vooruit geschoven, zonder beslissing en zonder oplossing voor de Antwerpenaar.

Wij zetten toen de koerswijziging in. Onze politie werd opgewaardeerd, waardoor we vandaag de veiligste centrumstad van het land zijn. Grote infrastructuurprojecten werden opgestart, wijken transformeerden. We zetten in op een gunstig ondernemersklimaat en rechtvaardig sociaal beleid. We zetten in op respect voor onze stad, we zetten in op respect voor Antwerpen.

In 2013 lag bijvoorbeeld het Oosterweeldossier volledig stil. Nochtans was dit een cruciaal dossier voor de toekomst van Antwerpen en Vlaanderen. Stap voor stap hebben wij dit uit het slop getrokken. Wat resulteerde in het Toekomstverbond van 2017. Daarin vonden de burgerbewegingen en de overheden mekaar en kon het Oosterweelproject haar doorstart maken. Ondertussen, 7 jaar later, kan u de resultatenvan de Grote Verbinding al zien op Linkeroever. Leefbaarheid en mobiliteit gaan hand in hand met dit infrastructuurproject van eeuw. We krijgen niet alleen een volledige Ring, maar hectaren aan nieuwe groengebieden voor onze stad. Zoals u weet is het werk nog niet af.

De Grote Verbinding, dames en heren is een pars pro toto voor ons N-VA-beleid. Want al onze mandatarissen: onze gedeputeerde(n), onze burgemeester, onze schepenen, onze districtsburgemeesters en districtsschepenen, en uiteraard ook al onze raadsleden werken dagelijks aan soortgelijke uitdagingen vooronze stad. Stilstand en verloedering ombuigen naar vooruitgang en toekomst.

We zijn trots op onze stad waar we thuis zijn, trots op ons traject tot vandaag. Maar het houdt niet op. Wij kijken nu naar de toekomst.

Wij willen verder werken aan een welvarende stad  die duurzaam en leefbaar is en blijft, met een robuust en bloeiende economisch weefsel. Onze economie is een vliegwiel voor een hele regio, voor welvaart en welzijn.

De uitdagingen voor onze stad zijn groot. We moeten ons veerkrachtig opstellen om die het hoofd te bieden.

Antwerpen, een zorgzame stad

De Antwerpenaar moet zich in eerste plaats veilig thuis kunnen voelen, in een welvarende stad. De Antwerpenaar moet zich gemakkelijk kunnen bewegen door een propere stad. De Antwerpenaar moet zich kunnen ontspannen in een zorgzame stad.

Net zoals ons eigen huis, willen we onze stad op orde hebben, zodat we er ons thuis voelen en er trots op kunnen zijn. Net zoals het op orde houden van een eigen huis, stopt het op orde houden van de stad nooit. Ons werk is bij lange nog niet klaar.

Een huis kan maar een echte thuis zijn, als alle bewoners hun steentje bij dragen. Daarom moet iedereen mee aan de slag, ieder op zijn of haar eigen manier en op basis van zijn of haar competenties. Ons sociaal kapitaal moeten we maximaal benutten om welvaart te creëren en zo bij te dragen aan de gemeenschap. “Vraag niet wat de stad voor u kan doen, maar vraag wat u voor de stad kan doen”.

Jongeren willen we kennis laten maken met de verschillende facetten van onze stad, door hen een burgerstage te laten doen. Burgerschaptonen, actief lid zijn van onze gemeenschap is voor ons een deugd. Net zoals excelleren.

Onze senioren appreciëren we en ondersteunen we met een seniorenloket. En laat u niets aanpraten, Antwerpen is een warme stad, dat heeft de covid-periode laten zien. Ons huis, is een warm huis. We hebben heel veel vrijwilligers in onze stad die we ongelofelijk waarderen en die onze stad kleuren. Ik wil hiernogmaals onze dank betuigen voor de vele vrijwilligers die zich hebben ingezet tijdens de verschillende vaccinatiegolven.

Ook onze ondernemers koesteren en faciliteren we om hun ding te doen. Van studentondernemers en starters, tot grote havenbedrijven, Antwerpen is open for business. Werken moet aangenaam zijn, werken moet opbrengen.

We willen op een aanklampende manier mensen toe leiden naar werk. Maar ook zorgtrajecten voorzien voor zij die het nodig hebben, omdat ze dreigen buiten onze samenleving te vallen.

Wij hebben nog grote plannen voor ons huis, de verbouwing is nog niet gedaan, we blijven verder werken aan de infrastructuur in onze stad. Van grote projecten, zoals de verdere heraanleg van de Scheldekaaien, de Scheldebrug en onze renovatieplannen voor de Forten, tot het herstellen van lokale straten en pleinen. Ons huis moet deftig en proper zijn, onze straten mogen niet rommelig zijn en sluikstort hoort hier niet thuis. Door de publieke investeringen in het openbaar domein, zorgen we mee voor de opwaardering van woonwijken, die voldoen aan alle hedendaagse verwachtingen rond woonkwaliteit en leefbaarheid.

Door in te zetten op kwalitatieve parken en een realistisch klimaatbeleid, nemen we de Antwerpenaar mee in slimme verduurzaming - we mogen het niet door zijn strot rammen met ecologische dogma’s. Wij zijn geen eco-fundamentalisten, wij zijn eco-realisten.

En dames en heren, bij ons thuis houden we ons aan de regels. ‘Wees een heer in het verkeer’, klinkt misschien oubollig, maar blijft vandaag nog relevant. Onze openbare ruimte delen we samen, dus vragen we ook respect van én vóór elke weggebruiker. Het voetpad is er voor de voetganger, het fietspad voor de fietser en stepper. En een automobilist die de verkeersregels volgt, is geen crimineel omdat hij met de auto rijdt.

Ook ons openbaar vervoer moet op een niveau hoger getild worden. Als stad verdienen we een echte metro. Oosterweel is een oplossing voor onze verplaatsingen naar en rond de stad, een goed draaiend openbaar vervoer is een must voor onze verplaatsingen in de stad. Wij willen met de vervoerregio graag de verantwoordelijkheid opnemen voor een beter Openbaar Vervoer.

En zoals thuis zorgen we ervoor dat op het einde van het jaar de rekening klopt. Wij schuiven de rekening niet door naar onze kinderen, naar de toekomst en wij gaan zorgen dat de Antwerpenaar meer krijgt voor minder.Een extra belastingverlaging moet er in zitten.

We gaan de uitdaging aan!

Zijn er uitdagingen? Ja, die zijn er. Elke dag weer opnieuw. Maar die schrikken ons niet af. Ik denk dat we dat de afgelopen twee legislaturen bewezen hebben. De Antwerpenaren hebben daadkracht gezien in hun stad.

Daadkracht die tot resultaten leidt. Daadkracht die generaties overstijgt. Onze daadkracht. We werken niet alleen voor vandaag, ook voor de toekomst. Onze naam zal plakken op de stad die we nu optrekken.

Een mooi Antwerps woord van wat ik hier voel is ‘goesting’. Goesting om ons huis af te bouwen, goesting onze thuis warmer te maken,goesting om dit programma uit de voeren, goesting om nog 6 jaar N-VA aan het roer van onze stad Antwerpen. Onze thuis, onze trots, onze toekomst."