Antwerpse standbeelden gaan toeristen aanspreken: “Ik ben Peter de Grote, zal ik u de weg wijzen?”

Op 29 maart 2018
Paul Cordy

Het district Antwerpen laat zijn standbeelden spreken. Jacob Jordaens, De Neus, Theodoor Van Rijswijck en Peter de Grote zullen toeristen de weg wijzen en nieuwtjes vertellen aan bewoners. Zo worden ze levende ambassadeurs van de wijk.

“Standbeelden kunnen niet alleen iets verklappen over het historisch kader waarbinnen ze passen, ze kunnen ook een visitekaartje van de wijk afleveren”, meent Dirk Rochtus (N-VA), die met het idee kwam aanzetten in navolging van projecten in Londen, Manchester en Chicago.

“We hebben het idee graag opgepikt”, zegt districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA). “We willen een eerste project opstarten in de wijk Sint-Andries waar we de beelden gebruiken van Jacob Jordaens op de Oever, van Peter de Grote op het plein aan de Riem- en de Kloosterstraat, van Theodoor Van Rijswijck op het gelijknamige plein aan de Nationalestraat tegenover de Modenatie en van De Neus in de Nationalestraat, tussen de Prekersstraat en de Lange Vlierstraat. Door gebruik te maken van de nieuwste technologieën kan je die beelden laten praten met voorbijgangers, toeristen en wijkbewoners. Zo kan het beeld informatie over zichzelf geven, je kan het een sms laten sturen naar een voorbijganger of je bezorgt een toerist alle informatie over de wijk via een QR-code.”

Het district is erg breed gegaan in de vormgeving van het idee. Het overlegde met handelaars, buurtbewoners en de afdeling Toerisme van de Thomas More Hogeschool. “We wachten op de offerte van het bedrijf dat het systeem onderzoekt. Tegen de zomer hopen we met het proefproject te kunnen starten.”

Nico Volckeryck, voorzitter van Unizo Antwerpen-Stad, is opgewonden. “Het systeem zou een onderscheid maken tussen verschillende groepen. Een toerist die hier een eerste keer komt, krijgt algemene informatie. Maar als hij via een app contact gemaakt heeft met het beeld, kan dat na pakweg een halfjaar een sms terugsturen: Ik heb je lang niet meer gezien, wanneer kom je nog eens naar Antwerpen?

“Toeristen die de stad al meermaals bezochten, krijgen een andere boodschap. Waarom zou Peter de Grote hen het Paardengangetje in de Willem Lepelstraat achter de Prekerskazerne niet wijzen? Een buurtbewoner die De Neus passeert en de app op zijn smartphone heeft, zou bijvoorbeeld een scheldtirade van De Neus in sappig dialect kunnen ondergaan. Aan het eind zou het beeld kunnen herinneren aan de uitreiking van de Gouden Neus later in de week.”

Maar het kan nog interactiever, denkt Volckeryck. “Gebruikers moeten kunnen aanduiden waarvoor ze naar de stad komen: mode, eten, dansen. Dan kan de app daar op inspelen en je de weg wijzen naar, pakweg, een fijn restaurant. Handelaars willen het klantenkaartsysteem Joyn ook koppelen aan de app. Dan krijg je coupons van de standbeelden.”

“Na een geslaagde test denken we inderdaad aan grotere delen van de stad”, beaamt Paul Cordy. “Maar dan hebben we hulp nodig van de stad, van Vlaanderen en eventueel van Europa.”

“Waarom niet”, pikt Nico Volckeryck in. “Tijdens het evenement Smaakmeesters geeft elk beeld zijn lievelingsgerecht, in de Modeweek vertelt elk beeld over de mode in zijn of haar tijd. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

GvA, 26-03-2018