Tweede kans voor aanpassing Ekerse grenzen

Op 23 mei 2009

Het Antwerpse districtscollege legde deze verzoeken niet voor aan de districtsraad, waarna de gouverneur op 2 april de besluiten van de gemeenteraad schorste wegens procedurefouten. Dus kreeg de districtsraad van Antwerpen de verzoeken nu toch te zien.

De oppositiepartijen, bij monde van Ilse Van Dienderen (Groen!) en Hilde De Lobel (VB) vinden ook dat deze gebieden logischerwijs beter bij Ekeren zouden horen. Het amendement ingediend door Koen Kennis (N-VA) om dit debat te openen, werd afgeschoten.

Districtraadslid Jan Kruyniers (sp.a) liet duidelijk zijn tegenkanting blijken. Volgens hem hebben deze wijkbewoners helemaal geen binding met Ekeren. Herman De Bleser (CD&V) gaf toe dat deze grenzen probleemgrenzen zijn en dat er kleine correcties moeten uitgevoerd worden. Voorzitter Chris Anseeuw (sp.a) benadrukt dat er al hard wordt samengewerkt door de verschillende districten.

Na het negatief advies moet nu het Antwerpse schepencollege een voorstel formuleren aan de gemeenteraad, waarna deze laatste zich wellicht eind juni een tweede maal over het dossier moet buigen.