Trouwers wanen zich in 19de eeuw

Op 25 maart 2013

Al 25 jaar worden bruidsparen op de eerste zaterdag na het begin van de lente opgewacht door een orkest, volksdansers en reuzen. Dit jaar besloot districtsvoorzitter Zuhal Demir om de huwelijken ook in negentiende-eeuwse kledij te voltrekken.

De Antwerpse Semini-traditie is dit jaar doorgedrongen tot in het stadhuis. "Het leek me leuk om mee te doen met de mensen van Sint-Andries die ieder jaar de trouwers toezingen", vertelt districtsvoorzitter Zuhal Demir (N-VA). "Ik heb alle koppels een brief gestuurd om ze op de hoogte te stellen van het Semini- feest zodat ze niet te erg zouden schrikken. Ik heb heel veel positieve reacties gekregen."

Semini is de vruchtbaarheidsgod die in een gevelsteen boven de poort van het Steen staat afgebeeld. Vroeger gingen vrouwen hier een kindje afsmeken, want 'papa Semini' was een vruchtbaarheidssymbool. De steen dateert van rond de tweede eeuw. Nadat de Spanjaarden aan het eind van de zeventiende eeuw Antwerpen hadden ingenomen, werd de fallus van de gevelsteen verminkt.

In Antwerpen wordt Semini nog altijd vereerd op de eerste zaterdag na het begin van de lente. Zuhal Demir: "Sommige mensen zeggen dat Antwerpen er zonder Semini niet geweest was, want de hele stad bestaat uit Semini's kinderen."

De koppels die trouwden, reageerden enthousiast op alle festiviteiten ter ere van Semini. "Echt een schitterende verrassing", vonden Karin Thyssen en Jurgen Verbruggen. Ook Nawal El Kaddouri en Yaakoub Benchellal waren enthousiast. "Nu gaan we deze dag helemaal niet meer vergeten."