Tijdelijke sluiting cafés wegens drugsoverlast

Op 15 november 2013

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café in de Lange Dijkstraat tijdelijk te sluiten wegens drugsoverlast. Het café moet gedurende drie maanden dicht. Begin deze week kreeg ook een café in de Gemeentestraat een tijdelijke sluiting van drie maanden opgelegd.

De politie had duidelijke aanwijzingen dat er drugsgebruik en -handel plaatsvonden in een café in de Lange Dijkstraat. Daarop besloot de politie het café te controleren. Tijdens de controle betrapten agenten twee personen die drugs op zak hadden. Een persoon had 3,2 gram heroïne en 0,4 gram cocaïne bij. Een andere persoon had 1,09 gram heroïne en 0,23 gram cocaïne bij zich. Bovendien bevestigde een betrokkene dat hij drugs kocht in het café.

Het café bevindt zich in een buurt die al geruime tijd gebukt gaat onder een ernstige drugsproblematiek. Bovendien is de strijd tegen drugshandel één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen in cafés verstoort ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester van 12 november 2013 om het café, volgens artikel 9bis van de drugswet, gedurende drie maanden te sluiten. De sluiting begint op 15 november 2013 en eindigt op 14 februari 2014.

Begin deze week kreeg ook een café in de Gemeentestraat een tijdelijke sluiting opgelegd. Tijdens een controle in dat café betrapte de politie een persoon met 14,7 gram hasj op zak. De politie arresteerde ook een dealer die 4,4 gram heroïne en 2,5 gram cocaïne bij zich had. Verder werden gebruikershoeveelheden cocaïne en heroïne gevonden en restanten van methamfetamines. De sluiting begint op 15 november 2013 en eindigt op 14 februari 2014.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever