Subsidie voor jeugdverblijven

Op 19 november 2012

Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois investeert via Toerisme Vlaanderen ruim 2,6 miljoen euro in 28 infrastructuurprojecten in het kader van Toerisme voor Allen. Het gros van de projecten zijn jeugdverblijven. De subsidies Toerisme voor Allen zijn bedoeld om de kwaliteit en toegankelijkheid van erkende jeugdverblijven en vakantiecentra te verbeteren en het aanbod van jeugdverblijven te verhogen.

“We willen dat jongeren in Vlaanderen in veilige, toegankelijke, comfortabele en duurzame vakantiehuizen kunnen overnachten als ze met de klas, de jeugdbeweging of een andere organisatie op kamp of reis gaan. Zes van de 26 jeugdverblijven die subsidie ontvangen, zijn nieuwbouwprojecten voor een jeugdverblijf type A. In totaal komen er zo 425 nieuwe slaapplaatsen in jeugdlokalen bij. Vooral jeugdbewegingen maken gretig gebruik van dit type accommodatie met basiscomfort,“ verklaart Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois.

In totaal zijn er 469 erkende jeugdverblijven, wat goed is voor een totale capaciteit van 32.482 slaapplaatsen. Toerisme Vlaanderen ontving dit jaar 95 aanvragen voor Toerisme voor Allen subsidies. In juni kende de minister al 1,2 miljoen euro toe aan 49 projecten. Vandaag krijgen nog eens 28 projecten subsidie, voor in totaal 2.620.571 euro. Behalve jeugdverblijven, zijn daar ook één sociaal-toeristisch verblijf voor volwassenen en één erkende sociaal-toeristische camping bij. De financiële steun aan erkende Toerisme voor Allen verblijven bedraagt maximum 40% van de investeringen die in aanmerking komen.

Rode draad door tal van goedgekeurde dossiers is de aandacht voor duurzaamheid. Met investeringen in isolatie, nieuwe ramen en deuren, moderne verwarmingssystemen, regenwaterrecuperatie, enz. doen de uitbaters inspanningen om het energieverbruik te drukken. En dat komt de vakantiegangers ten goede want de energieprijs heeft een directe weerslag op de prijs van hun verblijf. Ook investeringen in brandveiligheid en toegankelijkheid komen vaak terug in de goedgekeurde dossiers.

In Antwerpen subsidieert men het project Verblijf aan de stroom. Dit is een nieuwbouwproject met de dubbele functie jeugdverblijfcentrum – jeugdverenigingslokaal op grond van de parochie met een opstalrecht van 50 jaar. Er worden bedden voorzien zodat het verblijf als type B kan verhuurd worden voor 135 personen. De huidige jeugdverenigingslokalen worden niet meer verhuurd omdat ze in te slechte staat zijn, hoewel er nog steeds vraag naar verhuring is. Het verblijf heeft geen buren en ligt naast een speelbos (nieuw RUP-plan Parkgebied) en speelterrein en op 500 m. van een zwembad.