Stad laat verkeersveiligheidsingrepen uitvoeren in Antwerpen en Deurne

Op 28 juni 2013

Het stadsbestuur en de lokale politie blijven snelle verkeersingrepen uitvoeren om de verkeersveiligheid te verhogen. Deze initiatieven zijn de praktische uitvoering van de visie van de stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid. Het gaat om maatregelen die de snelheidslimiet in trage zones afdwingen. Deze week besliste het college om in drie straten in Deurne en twee straten in Antwerpen maatregelen te nemen.

Om de chauffeurs duidelijk te maken dat ze zich hier in een trage zone bevinden, zijn in deze straten infrastructurele ingrepen nodig:
• Tweegezusterslaan (Deurne)
• Koningsarendlaan (Deurne)
• Gijsbrecht Van Deurnelaan (Deurne)
• Lange Altaarstraat (Antwerpen)
• Acacialaan (Antwerpen)

Een overzicht van de ingrepen
In Deurne ligt er extra nadruk op de nieuwe schoolomgeving aan de Tweegezusterslaan. Ter hoogte van het kruispunt met de Corneel Vermijlenlaan wordt er voorzien in twee rijbaankussens en wordt de parkeerstrook afgebakend met markeringen en plooibakens. Hier komt bovendien een nieuw zebrapad. Ter hoogte van het kruispunt met de Louis Janssenslaan komt eveneens een nieuw zebrapad. Vlak voor de schoolpoort komt er een verdrijvingsvlak met paaltjes, zodat daar niet meer geparkeerd kan worden. Dat verhoogt eveneens de zichtbaarheid van de kinderen voor passerende chauffeurs. Op de toegangsweg naar school en speelterrein wordt een verwijderbaar paaltje geplaatst. Zo hebben hulpdiensten toegang, maar kan de weg niet onnodig geblokkeerd worden.

In de Gijsbrecht Van Deurnelaan komen er twee prefab-rijbaankussens en paaltjes. Die situeren zich ongeveer in het midden tussen de kruispunten met de Jan Van Parijsstraat en het Gaspar Antheunisplein. De paaltjes voorkomen uitwijkmogelijkheden, de rijbaankussens remmen het verkeer af.

Als laatste wordt in de Koningsarendlaan voorzien in een ingreep die te vergelijken is met de ingrepen in de Haviklaan en de Arendshoflaan. Om het trage karakter van deze woonwijk te benadrukken, wordt er in asverschuivingen voorzien door paaltjes, markeringen en een prefab-middengeleider ter hoogte van het kruispunt met de Arendshoflaan.

In Antwerpen neemt de stad maatregelen in de Acacialaan, deze maatregelen sluiten aan bij de heraanleg van de Eglantierlaan en de Seringenlaan. Aan de toegang naar het park komen er nieuwe gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers. Voor en achter deze oversteken komen er plooibakens, markeringen en middengeleiders. Die ingrepen versmallen de straat daar effectief, zodat het verkeer moet vertragen. Voetgangers krijgen meer comfort door een verharding en afgeschuinde boordsteen naar de zebrapaden.
In de Lange Altaarstraat, ter hoogte van de schoolpoort, zal de stad de snelheidsremmende werking van de bestaande asverschuiving versterken door er een centrale overrijdbare verkeersgeleider mee in op te nemen. Deze verkeersgeleider wordt aangelegd in kasseien met een schuine boordsteen. De parkeerstrook aan de oneven zijde wordt duidelijk afgebakend door een uitstulping met een nieuwe boom.

Meer maatregelen voor meer verkeersveiligheid
Met al deze maatregelen wil de stad dat automobilisten de snelheidslimiet respecteren. Bovendien roept ze alle verkeersdeelnemers op om aandacht te hebben voor elkaar.

Als na snelheidsmetingen door de verkeerspolitie blijkt dat er ergens dringende aanpassingen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verhogen in bepaalde straten, kan de stad dus snel tot actie over gaan. In samenspraak met de districten laat ze tijdelijk de nodige aanpassingen uitvoeren. De analyse van de snelheidsovertredingen en het advies om een maatregel te nemen, levert de lokale politie en de mobiliteitsdienst. Na een periode van zes maanden gebeuren er nieuwe snelheidsmetingen om het effect van de maatregelen te meten.

De stad voert deze maatregelen uit na advies van de districten. Een maatregel hoeft niet in de weg te staan van een definitieve heraanleg. Veiligheid én maatwerk staan centraal, zonder de kwaliteit van het straatbeeld uit het oog te verliezen. De stad zal op regelmatige basis nieuwe locaties onder de loep nemen en waar nodig werken laten uitvoeren.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever en Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is