Onzekerheid over eerste deel Nationalestraat

Op 29 november 2011

De ondernemersorganisatie Unizo Antwerpen Stad reageert opgelucht dat er nu eindelijk een startdatum is voor de heraanleg van de Nationalestraat, maar is ook bezorgd. "Waarom is het deel tussen de Groenplaats en de Kammenstraat niet mee opgenomen in de werken", vraagt Nico Volckeryck, voorzitter Unizo Antwerpen Stad zich af. "Nu zal de Nationalestraat zes maanden onbereikbaar zijn voor het openbaar vervoer door het vernieuwen van de tramsporen."

Volckeryck vreest dat als de her­aanleg achter de rug is, de straat weer afgesloten moet worden voor de heraanleg van het stuk tussen de Groenplaats en de Kammenstraat. "Dat heeft zijn impact op heel de Nationalestraat en daar zijn de handelaars weer de dupe van. Het risico bestaat dus dat we in een scenario komen als de Leien. Daar is het ook nog steeds wachten op de heraanleg van het tweede deel."

Dat het eerste deel nog niet wordt meegenomen in de heraanleg, heeft alles te maken met de onduidelijkheid over het wijkcirculatieplan in de binnenstad. "Er zijn ideeën om in dit deel eenrichtingsverkeer in te voeren", zegt districtsburgemeester Chris Anseeuw (sp.a). "Stadinwaarts is dat over de Nationalestraat en staduitwaarts via de nog niet her­aangelegde Kammenstraat. Dit zou als voordeel geven dat de verkeerslichten aan de Groenplaats weg kunnen en er een vlottere doorstroming komt. Ook voor de trams geldt dit voordeel. Zolang deze knoop nog niet is doorgehakt, kunnen we niet beginnen aan de heraanleg van dit deel. Als we dat wel zouden doen, dan doen we een voorafname op hoe het wijkcirculatieplan er zal moeten uitzien."

Sacha Van Wiele

Bron: Concentra