Nutswerken Operaplein kruisen tweede helft Frankrijklei

Op 8 augustus 2014

Ter voorbereiding van de aanleg van het Operaplein worden de nutsleidingen ter hoogte van de Van Cuyckstraat dwars over de Frankrijklei doorgetrokken.  Deze oversteek gebeurt in twee stappen. Voor het bouwverlof werd er een sleuf gegraven aan de westkant.  Na het bouwverlof is de oostkant van de Frankrijklei aan de beurt.
 
Vanaf maandag 11 augustus 2014 graaft de aannemer in de Frankrijklei, aan de kant van het stadspark, een sleuf van 2 meter breed en 3 meter diep dwars over de rijweg. De sleuf loopt van aan de huizen tot in het midden van de hoofdrijbaan. Zo kunnen de nutsleidingen, die voor het bouwverlof tot in het midden van de Frankrijklei werden gelegd, verder worden doorgetrokken naar de F. Rooseveltplaats. 
 
Oplossingen voor het verkeer
Op zaterdag 9 augustus wijzigt de verkeerssituatie. Vanaf dan wordt er op de Frankrijklei er steeds een doorgang voorzien voor voetgangers. Ook fietsers kunnen via een fietsbrug het fietspad op de Leien blijven gebruiken.
 
Het bus- en tramverkeer ondervindt geen hinder van de werken. De tram blijft rijden op de ventweg. De bussen rijden na de halte Stadspark de middenrijbaan op. Vlak voor de halte Opera-Teniersplaats draaien ze weer de ventweg op.
 
Het doorgaand verkeer op de Frankrijklei blijft mogelijk met twee rijvakken in beide richtingen.  De rijweg wordt verschoven en hiervoor worden ook de parkeerstroken ingenomen. Parkeren is hier tijdelijk niet mogelijk.
 
De ventweg van de Frankrijklei, tussen de Maria Theresialei en de De Keyserlei, wordt volledig onderbroken ter hoogte van huisnummer 49 en is enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer en hulpdiensten.  Deze ventweg krijgt tijdelijk tweerichtingsverkeer met een keerplek vlak voor de werken. Het in- en uitrijden gaat langs de verbrede doorgang tussen de ventweg en de middenrijbaan.
De trambaan wordt tijdelijk afgezet om de veiligheid van het tegenliggende autoverkeer te garanderen. Door deze ingrepen kan er tijdelijk niet worden geparkeerd in de oostelijke ventweg. Voor de handelszaken in deze omgeving worden laad- en losplaatsen voorzien aan de kop van de ventweg.
 
Voorbereidende werken aanleg Operaplein
Over een aantal maanden starten de heraanleg van de Noorderleien en de aanleg van het Operaplein. Om de ondergrondse tunnels  en de parking onder de Frankrijklei te kunnen graven, moeten eerst alle nutsleidingen die nu onder de Leien lopen, worden verlegd. Het alternatief  tracé voor de nutsbundels op de huidige Leien loopt deels via de  Van Cuyckstraat, Kipdorpvest, Teniersplaats, Kipdorpbrug, Molenbergstraat, Korte Winkelstraat, Rodestraat en de Paardenmarkt en deels via de Van Ertbornstraat, Gemeentestraat en Van Stralenstraat.
 
De nutswerken startten midden februari en worden gefaseerd aangepakt. Ze duren tot eind 2014.
 
Meer informatie
De site www.noorderlijn.be biedt de meest recente informatie over de werken en de bijbehorende omleidingen. Via deze site kunnen geïnteresseerden zich ook inschrijven op de e-nieuwsbrief en zo op de hoogte blijven van elke nieuwe stap.
Handelaars en ondernemers kunnen terecht op www.ondernemeninantwerpen.be.
 
Begin 2015 starten de werken aan de Noorderlijn. Vlaanderen en de stad Antwerpen investeren in een autoluw en aantrekkelijk Operaplein en in 9 km nieuw tramnet. Hierdoor wordt het noorden van Antwerpen in verschillende fasen bereikbaar met de tram. Tegelijk wordt een aantal belangrijke verkeersassen op een leesbare en verkeersveilige manier heraangelegd voor alle weggebruikers. Hierdoor krijgt de stad er een aantal aangename plekken bij.
 
Het Noorderlijnproject is een belangrijke bouwsteen van het Masterplan 2020. Dit plan van de Vlaamse Regering wil:
• de bereikbaarheid van de stad en de haven veilig stellen voor alle vervoersmiddelen
• de verkeersveiligheid van alle weggebruikers verbeteren
• de leefbaarheid voor de Antwerpenaars garanderen.
 
Om de Noorderlijn te realiseren, werken de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Antwerpen nauw samen.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit 
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is