Nationalestraat klaar voor openingsfeest

Op 30 mei 2013

Zaterdag vieren de handelaars van de Nationalestraat feest. In mei vorig jaar werd begonnen met de heraanleg van hun straat. Nu zijn de werken, op enkele details na, klaar. "Er is hier verschrikkelijk veel fout gegaan bij de heraanleg", zegt districtsvoorzitter Zuhal Demir. "Laten we ophouden met achterom te kijken en positief naar de toekomst kijken."

Het districtsbestuur besteedt 20.000 euro aan het openingsfeest van de Nationalestraat. "Veel te veel", zeggen de oppositiepartijen sp.a en PVDA+. "Het is toch niet aan het districtsbestuur om handelaars te sponsoren", voegt de PVDA+ er aan toe. "Voor alle duidelijkheid: dat bedrag gaat niet naar de handelaars", zegt districtsschepen voor Lokale Economie Willem-Frederik Schiltz (Open Vld). "We hebben dat geld gebruikt voor de communicatie. We willen dat de hele stad weet dat de Nationalestraat opnieuw open is. Op
die manier geven we de handelaars een boost, wat ze zeker kunnen gebruiken. Als het aan mij lag, hadden we een nog forsere campagne gevoerd."
Het openingsfeest begint zaterdag om 11 uur. Heel wat handelaars zorgen voor extra attenties voor hun klanten. Ze organiseren ook een wedstrijd waarmee geschenkbonnen te winnen zijn. Verder zijn er modeshows, dansoptredens, straattheater, live muziek, kinderanimatie en een modellenwedstrijd. De tijdelijke tentoonstelling in het ModeMuseum is zaterdag uitzonderlijk gratis voor iedereen toegankelijk. De straat is voor één dag autovrij en De Lijn laat een feesttram rijden. Als uitsmijter laat het districtsbestuur tien bloementorens plaatsen in de straat.
"De Nationalestraat is de jongste maanden heel negatief in het nieuws gekomen", zegt districtsvoorzitter Zuhal Demir (N-VA). "Helaas liep er hier ook wel één en ander mis. Sommige mensen komen me vertellen dat ze liever niet meer in het modedistrict en de Nationalestraat komen winkelen. 'We gaan wel naar Wijnegem Shopping Center', zeggen ze me. Met negativisme komen we er niet. We moeten opnieuw trots worden op de Nationalestraat en het Fashion District. Toeristen van overal in de wereld komen er speciaal
voor naar hier. Met onze steun aan het openingsfeest toont het districtsbestuur dat wij geloven in de nieuwe potentie van de Nationalestraat."

Unizo-rapport
Unizo, de organisatie voor zelfstandige ondernemers, heeft de heraanleg van de Nationalestraat van het begin af gevolgd. "Er is wel één en ander fout aangepakt", zegt Unizo-voorzitter Nico Volckeryck. "We hebben alle pijnpunten opgelijst en in een rapport gegoten. Er is een verschil tussen een werf in een winkelstraat en in een woonstraat. Daar is te weinig rekening mee gehouden." Volckeryck overhandigde gisteren het Unizo-rapport aan Zuhal Demir. "We gaan dit rapport met aandacht lezen", zegt ze. "Ik ben het
grotendeels eens met de kritiek van Unizo. We gaan ook onze eigen evaluatie maken van deze werf." Het voorbije jaar gingen er minstens elf handelszaken failliet in de Nationalestraat en in de zijstraten. De meeste uitbaters geven de lang aanslepende werkzaamheden de schuld van hun faillissement. Nu lijkt het erop dat het tij langzaam aan het keren is. Vrijdag opent in de wijk voor het eerst sinds lang een nieuwe
winkel, Hempie, in de Aalmoezenierstraat. "Wij verkopen kleding gemaakt van biologische stoffen op basis van onder meer bamboe en hennep", zeggen de uitbaters Dyveke Kok en Michel Bogert.

HLN - Filip Marsboom