Jeugdverenigingen in de stad

Op 17 mei 2011

Op de Antwerpse districtsraad van deze week kaartte N-VA districtsraadslid Koen Kennis de lokalenproblematiek aan van de jeugdverenigingen in de stad.

De ‘klassieke’ jeugdverenigingen (Scouts, Chiro en KSA) krijgen het in de stad steeds moeilijker om een plaats te vinden waar ze kunnen samenkomen met en binnenruimte hebben voor de kinderen en jongeren. Nu de ruimte in de het district, en vooral in de binnenstad, steeds schaarser wordt gaat de prijs ervan omhoog. Dit gaat ten koste van deze jeugdverenigingen. Een advies van de jeugdraad stelt “Een jeugdvereniging zit ingebed in een wijk, in een buurt en kan door een verhuis het grootste deel van z’n werking verliezen. Jeugdbewegingen rekruteren hun leden immers in de onmiddellijke omgeving van hun werkingsplaats, zo heeft een profielonderzoek vorig jaar aangetoond (CESOR, 2010). Dit toont aan dat jeugdverenigingen zich duurzaam moeten kunnen verankeren in een wijk, in een buurt. Door de druk op de ruimte in de binnenstad van Antwerpen is deze verankering voor meerdere jeugdverenigingen niet langer houdbaar, met alle gevolgen van dien. Het verdwijnen van een jeugdbeweging, kondigt het verlies aan van een deel van het sociale leven en integratie van een wijk”

“Deze noodkreet kunnen we als district niet naast ons neerleggen,” aldus Koen Kennis, “ook in een centrumdistrict zoals Antwerpen, en specifiek in de binnenstad, moeten we begaan zijn met de sociale cohesie van onze wijken en buurten. Aangenaam wonen in een stad beperkt zich niet tot een mooie woning, een veilige en nette omgeving en wat groen, integendeel het meest belangrijke is wellicht behoren tot de gemeenschap, samen leven in de straat en wijk met de andere bewoners. Naast vele andere aspecten is de aanwezigheid van een jeugdbeweging één van die belangrijke elementen die kan bijdragen tot aangenaam samen leven in een buurt-gemeenschap.”

In de motie roept Koen Kennis het districtscollege op bij het College van Burgemeester en Schepenen aan te dringen om rekening te houden met deze bezorgheden geformuleerd door de jeugdraad in hun advies naar aanleiding van  het RUP Binnenstad.

Alle partijen in de districtsraad stonden achter de motie van Koen Kennis en deze werd dan ook unaniem goedgekeurd.