Havanasite krijgt fietspaviljoen

Op 3 juni 2015
Zo zal het fietspaviljoen eruitzien vanaf de Noorderlaan. - Kos
Zo zal het fietspaviljoen eruitzien vanaf de Noorderlaan. - Kos

Vorig jaar besliste de Vlaamse regering om de tram niet tot Ekeren, maar tot het kruispunt van de Noorderlaan en de Ekersesteenweg door te trekken. De werken starten nog dit jaar. Naast de politiekazerne Luchtbal komt een groot knooppunt, met een park & ride voor 250 auto's, een keerlus voor de tram en een opvallend fietspaviljoen. Tot 24 juni loopt voor dat gebouw een openbaar onderzoek.

Het paviljoen overspant de bus- en tramperrons en houdt fietsen en pendelaars lekker droog en warm. "Het wordt een baken voor al wie de eindhalte zal gebruiken", zegt schepen Kennis. "Voorlopig zijn er 440 plaatsen getekend. Maar op termijn kunnen we nog uitbreiden tot op het dak. Je fietsen kun je kwijt op niveau nul en 1. Van daaruit ga je zonder trams of bussen te kruisen naar de perrons. Het wachthuisje is volledig in glas."

Er zijn nog leuke extra's. Zo is er aan de chauffeurs van De Lijn gedacht. In het paviljoen krijgen ze een eigen wachtruimte met toiletten. Prijskaartje van het gebouw: 1,4 miljoen euro. Dat wordt betaald door de Vlaamse overheid.

De binnenkant van het gebouw. - Kos
De binnenkant van het gebouw. - Kos

Tram via Sportpaleis

De Havanasite geniet een hoge prioriteit bij het stadsbestuur. "We willen dat transferium - om een mooi Nederlands woord te gebruiken - eind 2016 in gebruik nemen", zegt Kennis. "Dan kun je een heel aantal bussen uit de stad weghouden. Het is wel zo dat de tram vanuit de stad dan nog een tijdje via het Sportpaleis naar de Havanasite spoort. De tramverlenging tussen Kinepolis en het Operaplein zal pas in 2018 klaar zijn."

Nog dit: het openbaar onderzoek vindt plaats in Den Bell, het gebouw waar de administratieve diensten van de stad werken (Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen). Daar kun je het dossier dinsdag, donderdag en vrijdag (van 9 tot 12 uur) raadplegen.

Antwerpen negende beste fietsstad

 

De stad blijft het goed doen in de rangschikking van meest fietsvriendelijke steden van Europa. Fietswebsite Copenhagenize zet de Scheldestad op plaats negen. Dat is twee plaatsen lager dan in 2013, toen het nog op de zevende plaats stond. Antwerpen valt qua fietsbeleid nog niet te vergelijken met Kopenhagen of Amsterdam (boven aan de lijst), maar gaat wel steden als Barcelona, Berlijn en Parijs voor. Volgens Copenhagenize, een initiatief van een adviesbureau dat op het vlak van fietsbeleid als de autoriteit wordt erkend, blinkt Antwerpen onder meer uit met fietsdeelsystemen als Velo en comfortabele fietsstallingen. Toch is er ook kritiek. "Het positieve beleid is opgedroogd sinds de verkiezingen", luidt het. "Het huidige bestuur wil opnieuw meer auto's in het stadscentrum. Dat is een beetje triest, omdat er eigenlijk geen reden is waarom Antwerpen niet even sterk zou kunnen scoren als Amsterdam of Kopenhagen." Geen enkele andere stad in ons land haalt de top 20. 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is