Behoud de huidige afvaarten van de veerboot.

Op 21 maart 2023, over deze onderwerpen: District Antwerpen, 1. Mobiliteit

De veerboot die sinds enige tijd om het kwartier tussen beide Scheldeoevers vaart is een groot succes. Dagelijks maken hier enkele duizenden mensen gebruik van. De veerboot vormt een noodzakelijke aanvulling op de bestaande verbindingen via de Waasland-, Brabo-, St Anna- en Kennedytunnels. Al deze tunnels zijn kwetsbaar omwille van onderhoudswerken, technische defecten of een te kleine capaciteit. Met de veerboot kregen de Antwerpenaren een bijkomende vlotte en betrouwbare verbinding tussen beide oevers.

Het geheel van de verschillende verbindingen, geschikt voor de verschillende vervoersmiddelen zorgt voor een risicospreiding wanneer een van de verbindingen uitvalt, en zorgt ervoor dat er altijd wel een manier is waarop men over en weer kan reizen. Iedere schakel in deze keten is belangrijk.

N-VA district Antwerpen is daarom zeer bezorgd over de plannen om eind deze maand de veerdienst tussen Linkeroever en het Steenplein te halveren. Het maakt de verbinding tussen Linkeroever en de rest van het district kwetsbaarder. “Vele inwoners van Linkeroever vinden net de veerboot zeer betrouwbaar,” stelt districtsburgemeester Paul Cordy. “Hij is niet gevoelig voor technische defecten als kapotte roltrappen en liften of een technisch defect die bij de tramverbindingen en de voetgangerstunnel al wel eens voor vertraging vormen of deze verbindingen zelfs doen uitvallen. Het veer heeft ook geen last van files waar de autotunnels mee kampen door hun te kleine capaciteit. De veerboot vaart op tijd, zet mensen over van oever tot oever en je kan erop betrouwen. We begrijpen niet dat men net dat aanbod wil inperken.”

De motie vraagt ook aandacht voor de kwaliteit van de andere verbindingen. Districtsschepen Charlie Van Leuffel “Wie met een rolstoel, rollator of kinderwagen met het openbaar vervoer wil reizen raakt daar vaak nauwelijks omwille van de gebrekkige toegang tot de metrostations. Roltrappen en liften zijn al te vaak defect, en in metrostation Van Eeden raak je zelfs niet tot op het perron omdat er geen liften zijn en roltrappen niet tot daar lopen.” Als jonge moeder heeft ze al vaak moeten ondervinden dat de trams van en naar Linkeroever veel te wensen overlaten. “Ook voor minder mobiele senioren is dit vaak een probleem”, vult districtsraadsvoorzitter Marita Wuyts aan.

“Het veer draagt er toe bij dat mensen sneller beslissen hun auto te laten staan. Dat helpt om files te voorkomen, zeker gelet op de impact van de Oosterweelwerken die de volgende jaren groter zal worden. Willen we verder inzetten op een modal shift dan is deze veerboot onontbeerlijk,” besluit Paul Cordy.

N-VA district Antwerpen vraagt daarom dat de bevoegde overheden het aanbod aan vervoerscapaciteit tussen beide oevers minstens behouden of vergroten, en dat men ook waakt op het goed functioneren van deze verbindingen. Tijdens de districtsraad van 20 maart 2023 werd hieromtrent een motie op initiatief van onze N-VA fractie goedgekeurd.

Lees hier het GVA-artikel over het behoud van de tweede veerboot. 

Paul Cordy, districtsburgemeester bevoegd voor publiek domein & mobiliteit, burgerlijke stand. 

Charlie Van Leuffel, districtsschepen bevoegd voor sport en communicatie.

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is