Bezoek de nieuwe tuinstraat in de Brusselstraat

Op 29 mei 2023, over deze onderwerpen: District Antwerpen, Lokale straten en pleinen

Districtsburgemeester Paul Cordy opende onlangs de gloednieuwe tuinstraat in de Brusselstraat. Na de Lange Ridderstraat is dat de tweede tuinstraat in het district. De komende jaren vormen we ook nog de Regentstraat en de Lange Doornikstraat tot tuinstraten om. Ben jij al gaan kijken!

Tuinstraat?
In een tuinstraat proberen we zoveel mogelijk groen te voorzien. Je kan er nog steeds doorrijden met de auto of de fiets maar de rijweg is beperkt tot een smalle, verharde strook. De rest van de straat wordt aangelegd met plantvakken, bomen en bloemperken.

Waarom doen we dat?
We zorgen daarmee voor een rustige verblijfplaats waar je in de zomer koelte vind in een vaak snel opwarmende stad. Bij regenweer kan het water ook veel beter in de vaak veel te droge ondergrond dringen. De bewoners van een tuinstraat zijn achteraf steeds opgetogen over het bereikte resultaat.

Voorwaarden?
Niet iedere straat komt in aanmerking. De straat moet geschikt zijn om als woonerf aangelegd te worden. Ze mag ook niet te smal zijn, want er moet plaats overblijven voor groene perken en bomen. Het zijn trouwens de bewoners die akkoord moeten gaan met de aanleg. Een tuinstraat vraagt wel wat onderhoud, waarbij we graag een beroep doen op het engagement van die bewoners. Als aan die voorwaarden is voldaan, dan krijg je in ieder geval een zeer aangenaam stukje openbare ruimte.

Paul Cordy - Districtsburgemeester district Antwerpen bevoegd voor publiek domein & mobiliteit en burgerlijke stand